Americanul care a adus în Statele Unite prima Dacia 1310 are legături vechi cu România. Acesta a călătorit în România încă de pe vremea lui Ceauşescu şi s-a căsătorit cu o româncă, ajungând să vorbească destul de bine româneşte. Eric Matson a rămas impresionat de Dacia lui Eduard Palaghiţă şi a dorit să aibă şi el una. Acum îşi trăieşte visul american la volanul unei maşini româneşti, o Dacia 1310 din 1986. În fotografie apare alături de maşina lui Eduard, la New York.
În total, acum sunt şase Dacii în Statele Unite, dar probabil că cea mai celebră este chiar cea adusă de Eduard. Produsă în 1977, aceasta este prima Dacie adusă din România şi totodată prima maşină produsă în România care a parcurs celebra Route 66 din Statele Unite. Întreaga poveste este documentată pe pagina de Facebook Dacia on Route 66.
Un alt exemplar Dacia 1300 din 1973 îi aparţine lui Viorel Atudoroae, un român stabilit în Arizona. Maşina a fost adusă din Polonia in anii 70 sau 80. Cel care a adus-o iniţial a fost de pe Coasta de Vest din California, apoi maşina a ajuns pe Coasta de Est în Connecticut. Acum vreo 10 ani Viorel a cumpărat-o de pe eBay şi a dus-o înapoi în vestul Americii, in Arizona. A fost înmatriculată ca Renault 12 deoarece Dacia nu s-a vândut în state. În fotografie, maşina lui Eduard şi cea a lui Viorel, după ce primul a terminat turul pe Route 66.
Eduard a mai avut o Dacia 1300 din 1978, pe care apoi i-a vândut-o unui prieten din Maryland, Darie Manea. Maşina are o poveste stufoasă, fiind un resto-mod făcut în România, fiind ulterior cumpărată de un german, şi, ulterior, de un american. A fost folosită ca model pentru o maşină din jocul PUBG, o Dacie de aceeaşi culoare putând fi întâlnită în joc.
Un alt român care şi-a adus o Dacia din ţară este Daniel Corduneanu, stabilit în Atlanta. Acesta a importat anul trecut o Dacia 1300 din 1973. De săptămâna trecută, şi Andrei Pop, care locuieşte în Portland (Oregon) a intrat în clubul select al posesorilor de Dacii in Statele Unite. El a importat o Dacia 1300 din 1983, un model de tranziţie.
Americanii nu sunt familiarizaţi cu maşinile Made in Romania, aşa că reacţionează cu surprindere atunci când văd o Dacia. Eduard a fost chiar oprit de un poliţist care a dorit să ştie povestea maşinii şi cum a ajuns în Statele Unite.